SKRIV BORT ÅNGEST OCH ORO


Ephemere Venice Dagbok

Ett viktigt verktyg för inre välmående har för mig varit att förstå vad känslor egentligen är.
Tidigare trodde jag att känslor var svaret på vem jag är, men egentligen är inte känslor det man Är, utan snarare något man Har. De kan däremot berätta saker om ens inre - Men känslorna är Inte Du.

Det gör väldigt stor skillnad för ditt förhållningssätt till känslor om du inte tar dem så personligt. Låter det motsägelsefullt?
Jag ser det som att känslor är den fysiska reaktionen på saker och ting som händer.

När det gäller känslor som får en att må dåligt, känna nedstämdhet eller ångest så för folk ofta resonemanget med sig själva att "Om jag inte tänker på det, så mår jag inte dåligt av det, så det är bäst att inte tänka på det!"
Men känslor måste bearbetas för att försvinna. Bearbetar du dem inte så gömmer de sig bara i din hjärna. De kan komma tillbaka i senare skeden i livet i form av ångest, depression, nedstämdhet osv.
För att känna frid inombords - Bearbeta det som händer inombords.

Så hur bearbetar man sina känslor?
Svaret är enkelt - Möt upp dem.
För att bota mörker är inget så effektivt som att ta upp det i ljuset.

För att bota oro, ångest, nedstämdhet och känslor som får en att må dåligt så är ett effektiv och enkelt verktyg att helt enkelt bearbeta och möta upp känslorna.
För mig är det enklast att göra detta i skrift, så jag gör det som en dagboksövning. Ett instagramkonto som lärt mig otroligt mycket om detta ämne är heyamberrae som drivs av författaren Amber Rae. Hon har mängder av bra dagboksövningar och frågeställningar som handlar om känslor, och vissa av dessa har jag tagit till mig och börjat använda som verktyg.

I denna övningen så går jag igenom känslan, försöker lugna den, tar reda på vem den är och var den kommer ifrån. När alla korten ligger på bordet så kan jag sedan släppa taget.
Att möta upp olustiga känslor gör även att jag inte OGILLAR dessa känslor, jag försöker inte fly från dem och jag tycker inte att de är dåliga. De är här, de är välkomna och de är trygga hos mig.

Det är en viktig del av övningen att se känslan som något som är hos dig - på besök. Börja alltid med att precisera känslan, och kalla den för sitt namn. Och sen fråga vad det är den vill säga dig. Det kan se ut ungefär såhär:

-Hej Ångest, jag känner dig. Du är trygg och välkommen här. Vad är det du försöker säga till mig?
Och så svara dig själv i fri text:
-Det blev så himla fel med XXX, det var inte alls så jag menade och nu kan jag inte ta mig ur det.

Och sen kan du möta upp din känsla som i en konversation. Ibland behöver man trösta sig själv, ibland peppa, ibland bara konstatera. Ångest kanske inte alltid har en Tanke att resonera eller diskutera med. Då kanske övningen slutar med att man bara bekräftar situationen för sig själv. Det kan se ut såhär:

-Jag är trygg, jag vet att denna känslan inte är farlig. Det är okej att känna såhär, det kommer gå över igen. Just nu behöver jag XXX för att hjälpa mig själv att må lite bättre.
XXX kan vara t.ex. "Ett varmt bad", "Ett samtal med min mamma", "En god lunch" "Lugn och stillhet" - vilken liten handling som helst som kan öka på din känsla av välbefinnande.
Handlar det om oro så kan det effektivaste vara att möta upp oron i en hel kedja för att kunna släppa taget om den. Det kan se ut ungefär såhär:

-Hej Oro, jag känner dig. Du är trygg och välkommen här. Vad är det försöker säga mig?
-Jag är rädd att jag inte får jobbet.
-Okej, jag förstår. Men vad händer om du inte får jobbet?
-Då kommer jag inte kunna betala mina räkningar.
-Och vad händer då?
-Då kanske jag måste låna pengar av någon.
-Och vad händer då?
-Då kanske vi blir ovänner för att jag inte kan betala tillbaka. Och jag kanske hamnar hos Kronofogden.
-Och vad händer då?

Och så fortsätt kedjan ända fram tills alla orosmoment och orosmoln är nedskrivna, alltså värsta tänkbara scenario på alla fronter.
Det låter otroligt motsägelsefullt att rada upp alla sina orosmoment i syfte att bli av dem, men det är SÅ kraftfullt. Du tar fram allt i ljuset, allt som växt sig stort i mörkret - och kan inse att de flesta av dina orosmoln inte är i närheten av att hända.
Och de som ÄR i närheten av att hända får se dagens ljus och får en chans att tas handling på.

Våga prova detta även om det är läskigt att möta upp det man är rädd för. Det finns en otrolig styrka i att möta sina rädslor, det gör att du återtar kontrollen och ger dig en trygg känsla av att Du själv sitter i förarsätet - Inte dina rädslor och olustiga känslor.

Bokomslag: Venice


Lämna en kommentar


Var god observera att kommentarer inte publiceras förrän de har blivit godkända